Bioethics journalBioethics journal2070-15862782-6589Volgograd State Medical University54922Research ArticleEthical attitude to the live in chinese cultural traditionAvkhodeevaE. Aрostgraduate student of the History and Culture Science departmentavkhodeeva89@gmail.comVolgograd State Medical1506201581101314122020Copyright © 2015, Avkhodeeva E.A.2015One of the key tasks of bioethics is not only the solving of the practical problems, determined by the development of the biomedical technologies and connected with ethical aspects of the doctor-patient relations, but also to discover cultural and historical foundations of the relationship to the life. These studying is actualized by modern environmental situation and urgent necessity of forming environmental consciousness as an important mechanism in the regulation process of the relations in «Nature - Man» system. This article describes two contradictory models of man-and-nature relations: the western and eastern ones. Eastern culture, in contrast to western, was formed under the influence of ethical thinking (Taoism, Zen Buddhism), which denied the exclusion of the Man out of environment and his superiority over the Nature. Fundamental concepts of holistic ecosystem and the «middle way» allowed the traditional culture of China to form, consolidate and pass on cultural code that protects not only the nature, but also the cultural actor. The links between Chinese philosophical tradition and general approach in tradition medicine, based on the idea of energy balance and connection of human body and Nature is represent. The Eastern ethical studies created the bases of the universal ethics of relation to the live proclaimed the need for the high degree of the psychological inclusion of the Man into the Universe.environmental awarenesscultural codenaturehumansyncretismecosystem holismZen Buddhismthe principle of environmental self-sufficiencyприродачеловекэкологическое сознаниекультурный кодчань-буддизмсинкретизмэкосистемный холизмпринцип экологического самообеспечения[Абаев Н.В. Чань-буддизм и культурно-психологические традиции в средневековом Китае. - Новосибирск: Наука, 1989. - 278 c.][Лазаренко В.Г. Древнейший период медицины Китая // Традиционная медицина. Восток и Запад. - 2007. № 1 (12). - С. 3-8.][Люйши чуньцю. Весны и осени господина Люя / Пер. с кит. - М., 2003. - 264 с.][Медведева Л.М., Чеботарева О.А., Приз Е.Г. Культурные детерминанты моделей взаимоотношений врача и пациента (на примере патернализма) // Биоэтика. - 2010. - № 2. - С. 14-16.][Нестеркин С.П. Психологические основы средневекового чань-буддизма // Психологические аспекты буддизма. - Новосибирск: Наука, 1986. - 192 с.][Седова Н.Н. Роль биоэтики в сохранении этносов // Биоэтика. - 2014. - № 2. - С. 6-9.][Седова Н.Н. Правовой статус биоэтики в современной России // Медицинское право. - 2005. - № 1.][Фо-И Цзяо Цзиин. Сутра драгоценного буддийского учения // Тайсё синсю Дайдзлкё. - Т. 12.][Чэнь Син-сюань. Изложение медицины / Пер. с кит. Б.Б. Виногродского. - М., 2002. - 220 с.][Шелекета В. О. Социокультурные аспекты соотношения биомедицинской этики и права в контексте онтологических оснований нравственного сознания // Биоэтика. - 2011. - № 1. - С. 18-20][Suzuki D.T., Fromm E., Martino De. Zen Buddhizm and psychoanalysis. - N. Y.: Harper Row, 1960. - 180 p.]