Vestnik VGIK I Journal of Film Arts and Film StudiesVestnik VGIK I Journal of Film Arts and Film Studies2074-08322713-2471Eco-vector1493610.17816/VGIK446-18Research ArticleThe Non-Selection Virus. A. Zvygintsev’s “Elena” in Terms of Identity theoryKluyevaLjudmila BorisovnaPhD (Art), assistant professor, Department of Cinema Studies-VGIK151220124461801072019Copyright © 2012, Kluyeva L.B.2012The article (the conclusion; for the beginning see ## 12-13) investigates the artistic peculiarities of A. Zvyagintsev's new film “Elena” which stands apart from all his preceding work. In a sense, the film demonstrates the director’s rejection of the previously found pattern associated with Zvyagintsev’s style. The analysis is done from two points of view: the philosophy of the film (the anthropological aspect) and in terms of the identity.“Film-situation”cinematic anthropologyasymbolic code“non-selection”identityidentity states and stagesidentity as a processstructure’s provocative character«фильм — ситуация»кинематографическая антропологияасимволический код«неразличение»идентичностьсостояния и стадии идентичностиидентичность как процесспровокативность структуры[Лотман Ю.М. Об искусстве. — Санкт — Петербург: «Искусство — СПб», 1998.][Колотаев В. А. Искусство кино в системе построения стадиальной модели идентичности. // «Вестник ВГИК» № 5, 2010.][Ямпольский М.Б. Муратова. Опыт киноантропологии. — СПб.: Сеанс. — М., 2008.][Эко У. Роль читателя. Исследования по семиотике текста. — Санкт-Петербург: Symposium; — М.:Изд-во РГГУ, 2005.]