THE «NON-FINITO» WORKS IN ART IN THE CONTEXT OF THE PREFIGURATION'S THEORY


Cite item

Full Text

Abstract

In the center of the article submitted the way of the learning the works of non-Finito from the viewpoint of the theory of the prefiguration (the prototype). It is productive, because it allows follow the process of the occurrence and the formation of the plan (the ratio of the whole and parts), and also the processes of the interaction accidentally the unfinished, fission product to create the intentional non-Finito works.

About the authors

Elena Valerievna Abramovskih

Samara State Academy of Social Sciences and Humanities

Author for correspondence.
Email: ariadna2@list.ru

doctor of philology sciences, professor of the Department of Russian, Foreign Literature and Methods of Teaching Literature

26-221, Antonova-Ovseenko st., Samara, Russia, 443090

References

  1. Gantner J. Formen des Unvollendeten in der neueren Kunst // Das Unvollendete als künstlerische Form. Hrsg. von J.A.Schmoll gen Eisewerth. Bern ; München : Francke, 1959. S. 47–67. (Перевод с нем. А.Н.Анисимовой).
  2. Лехциер В. Л. Введение в феноменологию художественного опыта. Самара : Двадцать первый век, 2002. 236 с.
  3. Шеллинг Ф. В. Философия искусства. М. : Мысль, 1966. 496 с.
  4. Гегель. Эстетика: В 4 т. М. : Искусство, 1968–1973. Т. 3. 623 с.
  5. Плотин. Эннеады. Киев : УЦИИМ – ПРЕСС, 1995. 392 с.
  6. Вайман С. Т. Диалектика художественного процесса // Художественное творчество и психология. М. : Наука, 1991. С. 3–31
  7. Лосев А. Ф. Диалектика художественной формы // Форма — Стиль — Выражение. М. : Мысль, 1995. С. 5–296.
  8. Checchini A. M. Non-finito e compiutezza nell’opera d’arte [Text] / A. M. Checchini // Actes du Cinquième Congrès International d'Ésthétique, Amsterdam 1964 = Proceedings of the fifth International Congress of Aesthetics, Amsterdam 1964. Paris : La Haye : Mouton & Co., 1968. P. 222–226.
  9. Schmoll gen Eisewerth J. A. Zur Genesis des Torso-Motivs und zur Deutung des Fragmentarischen Stils bei Rodin // Das Unvollendete als künstlerische Form. Bern ; München, 1959. S. 117–139. (Перевод с нем. А.Н.Анисимовой).
  10. Blümel C. Griechische Bildhauer an der Arbeit. Berlin : de Gruyter, 1953. 92 s.
  11. Вазари Дж. Жизнеописания знаменитых ваятелей и зодчих / Пер. с ит. А. Венедиктова, А. Габричевского. СПб. : Азбука-классика, 2004. 608 с.
  12. Вельфлин Г. Основные понятия теории искусств. М. : Шевчук, 2002. 289 с.
  13. Gantner J. Il problema del non-finito in Leonardo, Michelangelo e Rodin // Annali della scuola normale superiore di Pisa. Т. XXIII. № I–II. Pisa : Scuola Normale Superiore Semestrale, 1954. P. 47–61. (Перевод с нем. А.Н.Анисимовой).
  14. Bettini C. Sul non-finito di Michelangiolo. Firenze : La nuova Italia, 1935. 75 p.
  15. Einem H. Der Torso als Thema der bildenden Kunst // Zeitschrift für Ästhetik und allgemeine Kunstwissenschaft. Hamburg, 1935. Bd. XXIX, Heft 4. Hamburg : Meiner; Stuttgart : Enke, 1935. (Перевод с нем. А.Н.Анисимовой).
  16. Salis A. Antike und Renaissance, über Nachleben und Weiter-wirken der alten und der neueren Kunst. Erlenbach-Zürich : Rentsch, 1947. 280 s.
  17. Seldmayer H. Verlust der Mitte. Salzburg : Müller, 1948. 255 s

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML

Copyright (c) 2013 Abramovskih E.V.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

This website uses cookies

You consent to our cookies if you continue to use our website.

About Cookies