Vestnik of Samara State Technical University. Series PhilosophyVestnik of Samara State Technical University. Series Philosophy2658-77502782-4268Самарский государственный технический университет82935Research ArticleLANGUAGE REDUNDANCY FOR COMMUNICATION PURPOSES AS THE BASIS OF THE GLOTTOGENESIS HYPOTHESISKostetckiiV. Vkostavictor@yandex.ruSt. Petersburg State Academic Institute of Painting, Sculpture and Architecture named after I.E. Repin at the Russian Academy of Arts1510202134637408102021Copyright © 2021, Kostetckii V.V.2021The article analyzes the reason of philosophy understanding of the transcendental subject through language is replaced by the understanding of language through the transcendental subject. As a result, the language is taken out of the signal forms of communication and is interpreted not as a signal, but as a prescription, that is, the law and the letter. Accordingly, language approaches not with speech and poetry, but with jurisprudence. The time of the appearance of the language falls on the priestly culture of the era of the first civilizations. The redundancy of language for forms of living communication is compared with the redundancy of human sexuality for biological procreation. The materials drawn from primitive culture, in particular shamanism, allow us to raise the question of the role of trance rituals in the origin of language. Accordingly, the theories of the origin of language through the evolution of signal forms of communication, the improvement of labor, the development of interpersonal relations should be recognized as having no basis in the history of culture.languageglottogenesisvisiontrancealtered states of consciousnesstranscendental subjectcultural heroprescription knowledgephilosophy of languageязыкглоттогенезвидениетрансизмененные состояния сознаниятрансцендентальный субъекткультурный геройрецептурное знаниефилософия языкаГумбольдтВ. Язык и философия культуры / В. Гумбольдт. - М[Ветухов, А. Заговоры, заклинания, обереги и другие виды народного / А. Ветухов // Врачевания. - Вып. 1-2. - Варшава, 1907. - 126 с.][Гумбольдт, В. Язык и философия культуры / В. Гумбольдт. - М., 1985. - 448 с.][Елизаренкова, Т.Я. «Ригведа» - великое начало индийской литературы и культуры / Т.Я. Елизаренкова // Ригведа. Мандалы I-IV. - М., 1989. - 758 с.][История математики: в 3-х т. Т. 1 / Под ред. А.П. Юшкевича. - М.: Наука, 1970. - 352 с.][Молодцова, Е.Н. Ведические корни естественно-научного мышления в древней Индии / Е.Н. Молодцова // Очерки истории естественно-научных знаний в древности. - М., 1982. - 279 с.][Овсянико-Куликовский, Д.Н. Опыт изучения вакхических культов индоевропейской древности в связи с ролью экстаза на ранних ступенях развития общественности. Ч. 1 / Д.Н. Овсянико-Куликовский. - Одесса, 1883. - 240 с.][Рыбников, К.А. История математики / К.А. Рыбников. - МГУ, 1994. - 496 с.][Стройк, Д.Я. Краткий очерк истории математики / Д.Я. Стройк. - М., 1969. - 328 с.][Хайдеггер, М. Время и бытие / М. Хайдеггер. - М., 1993. - 447 с.][Хайдеггер, М. Разъяснения к поэзии Гельдерлина / М. Хайдеггер. - СПб., 2003. - 320 с.][Штернберг, Л.Я. Первобытная религия в свете этнографии / Л.Я. Штернберг. - Л., 1936. - 573 с.][Элиас, Н. Придворное общество. Исследования по социологии короля и придворной аристократии / Н. Элиас. - М., 2002. - 368 с.]