Sphere of cultureSphere of culture2713-301XSamara State Institute of Culture8275610.48164/2713-301X_2020_1_37Research ArticleThe problem of genre in mozart (on “Cosi fan tutte”)KuklinskayaM. Yamkno1@mail.ru1506202011374807102021Copyright © 2020, Kuklinskaya M.Y.2020This paper examines opera drama in Mozart’s oeuvre. The individuality of Mozart’s style; the “poly-generic” quality of his works for the stage; and the presence of devices to portray characters common to different types of opera (buffa, singspiel); make it possible to talk about the composer creating a special genre of opera. This paper proposes to define this as “Mozartian drama.” It considers the genre of dramma giocoso (playful drama) to be its dramaturgical basis. The paper analyses the musical and dramatic material of the opera “Cosi fan tutte,” considering its composition and features of its musical language, and comes to a conclusion about the composer’s new understanding of its genre. In the course of the research, the author notes that Mozart transformed traditional operatic features. He establishes a special type of relationship between the performative and lyrical-psychological spheres of the operatic text and thereby generates a number of dramatic and compositional innovations. Comparing “Cosi fan tutte” to Mozart’s stage works of the 80-90s, the article also outlines the formation of the basic principles of “Mozartian drama.”Cosi fan tutteMozartdramma giocosooperagenredramaturgycompositionlyricismCosi fan tutteМоцартdramma giocosоконфликтдраматургиякомпозициялиризмигра[Аберт Г. В.А. Моцарт. Ч. 2, кн. 2. М.: Музыка, 1990. 560 с.][Черная Е. Моцарт и австрийский музыкальный театр. М.: Музгиз, 1963. 429 с.][Чигарева Е. Оперы Моцарта в контексте культуры его времени. М.: УРСС, 2000. 210 с.][Луцкер П., Сусидко И. Новые тенденции в моцартоведении // Старинная музыка. 2006. № 1-2. С. 2-5.][Heartz D. Mozart’s Operas. Berkeley: University of California Press, 1990. 300 p.][Lert E. Mozart auf dem Thater. Berlin: Humboldt-Universität, 1990. 491 p.][Goering E.J. Three Modes of Perception in Mozart. Cambridge: Cambridge University Press, 2004. 301 p.][Hinson D.R. Are you serios? An examination of the role of the tenor in Mozart’s Operas Don Giovanni and Cosi fan tutte. A Dissertation Submitted to the Facalty of the Graduate School at the University of North Carolina for the degree Doctor of Musical Arts. Greensboro, 2009.][Schmid M.H. Mozarts opern. Ein musikalischer Werführer. München: Verlag C.H.Beck oHG, 2009. 128 p.][Lütteken L. Mozart. Leben und Musik im Yeitalter der Aufklärung. München: Verlag C.H.Beck, 2017. 296 p.][Луцкер П.В. Оперное творчество Моцарта в его отношениях к художественно-эстетическим принципам эпохи Просвещения: автореф. дис. … канд. искусствоведения. М., 1990. 21 с.][Луцкер П.В. Cosi fan tutte и проблемы позднего стиля В.А. Моцарта // Моцарт. Проблемы стиля: сб. тр. РАМ им. Гнесиных. М.: РАМ им. Гнесиных, 1996. Вып. 135. С. 28-42.][Луцкер П.В. Традиции итальянской комической оперы в XVII - первой половине XVIII века: генезис и поэтика жанров: дис. … д-ра искусствоведения. М., 2015. 469 с.][Луцкер П., Сусидко И. Моцарт и его время. М.: Классика-XXI, 2008. 624 с.][Кириллина Л. Галантность и чувствительность в музыке XVIII века [Электронный ресурс]. URL: http://glierinstitute.org/ukr/study-materials/1/kirillina-galant.pdf (дата обращения: 28.06.2020).][Paumgartner B. Mozart. Atlantis: Kremays &Scheriau, 1993. 599 p.][Моцарт В.А. Полное собрание писем. М.: Междунар. отношения, 2014. 537 с.][Эйнштейн А. Моцарт. Личность. Творчество. М.: Классика XXI, 2007. 460 с.][Чичерин Г. Моцарт. Исследовательский этюд. Л.: Музыка, 1971. 319 с.]