RELIGIOUS RITUALS OF THE LATIN COMMUNITY OF GENOESE CAFFA ACCORDING TO ACCOUNTING BOOKS OF THE COMMUNE


Cite item

Full Text

Open Access Open Access
Restricted Access Access granted
Restricted Access Subscription or Fee Access

Abstract

In the account books of Caffa’s Massaria throughout 1374–1426 there were recorded certain expenses on the organization of celebrations and rituals binding together city communities, secular and spiritual authorities. The oblation of candles to Latin churches on saints’ commemoration days was a duty of the city’s Genoese rulers, i.e. a consul, a vicar and two massarii. The custom meets its analogies in the statutes of cities and corporations of Northern Italy where it originated from the saint patron’s cult and devote gift to the church. Everyday masses in the consul’s palace, traditions of celebrating Christmas, Epiphany, Easter, Pentecost, Saint George’s day and Saint John the Baptist’s day didn’t change throughout at least 70 years, remaining not recorded in regulatory documents till 1449. The purposes of payouts from the treasury stayed constant, and in the case of the Commission of Charity even nominal sums stayed unaltered. Religious rituals reproduced common lifestyle of immigrants, scheduled days and years, determined positions of laic power, church and city communities through symbolic duties.

About the authors

T. A Guselnikov

Lomonossov Moscow State University, Faculty of History

Email: timgusel@gmail.com
Moscow, Russian Federation

References

  1. Еманов А.Г. Небесный Иерусалим или Вавилон: выбор судьбы средневековой Кафы/Феодосии. СПб., 2022. (Новая Византийская библиотека. Исследования).
  2. Карпов С.П. Что и как праздновали в Каффе в XV в.? // Средние века. М., 1993. Вып. 56. С. 226–232.
  3. Кириллова Е.Н. Ремесленные и торговые корпорации во Франции // Городские сообщества Западной Европы в Средние века / под ред. П.Ю. Уварова и Г.А. Поповой. М., 2018. С. 306–350.
  4. Пономарев А.Л. Население и территория генуэзской Каффы по данным бухгалтерской книги Массарии – казначейства за 1381–1382 гг. // Причерноморье в средние века / под ред. С.П. Карпова. М.; СПб., 2000. Вып. IV. С. 317–443.
  5. Пономарев А.Л. Эволюция денежных систем Причерноморья и Балкан в XIII–XV вв. М., 2011.
  6. Срединская Н.Б. Контрада как самоорганизующаяся структура средневекового итальянского города (на примере Венеции, Феррары и Флоренции) // Городские сообщества Западной Европы в Средние века / под ред. П.Ю. Уварова и Г.А. Поповой. М., 2018. С. 351–366.
  7. Юргевич В. Устав для Генуэзских колоний в Черном море, изданный в Генуе в 1449 г. // Записки Одесского общества истории и древностей. Одесса, 1863. Т. V. С. 629–837.
  8. Эпштейн С. Генуя и генуэзцы. 958–1528 / [пер. с англ. И.Д. Травина, науч. ред. А.А. Знаменский]. СПб., 2022.
  9. Balard M. La Romanie Genoise (XIIe – début du XVe siècle). Genova, 1978.
  10. Balard M. C’est la fête à Caffa (XIIIe–XVe siècles) // Море и берега. К 60-летию Сергея Павловича Карпова от коллег и учеников / отв. редактор Р.М. Шукуров. М., 2009. P. 493–500.
  11. Fedalto G. La chiesa latina in Oriente. Verona, 1973. Vol. I.
  12. Filippi G. L’arte dei mercanti di Calimala in Firenze ed il suo più antico statuto. Torino, 1889.
  13. Prudlo D. The Martyred Inquisitor: The Life and Cult of Peter of Verona (1252). Hampshire, 1976.
  14. Schilbach E. Byzantinische Metrologie. München, 1970.

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML

Copyright (c) 2023 Издательство «Наука»

This website uses cookies

You consent to our cookies if you continue to use our website.

About Cookies