Participation of Sofia Рaleologus in Court Ceremonies

Cover Page

Cite item

Full Text

Open Access Open Access
Restricted Access Access granted
Restricted Access Subscription Access

Abstract

The article examines evidence from sources of various origins about Sofia’s participation in court life in Moscow. It is noted that such evidence is not too numerous, and only three of them are associated with the reception of foreign ambassadors. The collected material allows us to conclude that the role of Sofia in court ceremonies was significant, but was, first of all, symbolic: Sofia personified the connection from the court of Ivan III with the West, as well as the family happiness of the sovereign as the mother of his children and as the «head» of the female part of his family. It is indicative in this regard that the news about Sophia’s participation in ceremonies related to the marriage of her daughters is especially vivid. All these roles were due to the tasks set by Ivan III and his approximate tasks in foreign and domestic policy, but they were hardly associated with direct or indirect personal initiatives of the «ospodarynia» in governing the country. Her ceremonial role was subordinate to the main role, which belonged to the Grand Duke.

About the authors

T. A Matasova

Moscow Lomonosov State University

Email: tamatt2009@gmail.com
Moscow, Russian Federation

References

  1. Амосов А.А. Лицевой летописный свод Ивана Грозного. М., 1998.
  2. Васильев А. Передача Андреем Палеологом своих прав на Византию французскому королю Карлу VIII // Николаю Ивановичу Карееву ученики и товарищи по научной работе. СПб., 1914. С. 273–278.
  3. Грабар А.Н. Заметка о методе оживления традиций иконописи в русской живописи XV–XVI вв. // Труды отдела древнерусской литературы. Л., 1981. Т. 36. С. 289–294.
  4. Евсеева Л.М. Шитая пелена 1498 г. и Чин венчания на царство // Древнерусское искусство: Византия и Древняя Русь: К 100-летию А.Н. Грабара. СПб., 1999. С. 433–436.
  5. Карамзин Н.М. История государства российского. М., 1999. Т. 6.
  6. Ключевский В.О. Курс русской истории. М., 2002.Т. 1.
  7. Корзинин А.Л., Шишкин В.В., Конявская Е.Л., Матасова Т.А., Полехов С.В., Пелипенко Т.И., Грязнов А.Л., Шмидт Г.А., Бородовский А.И. Русские княгини и их дворы в XI–XVI вв. / Под ред. А.Л. Корзинина. СПб., 2023.
  8. Корти М. Делатор или ФонТурн? // Клио. 2017. № 4. С. 150–156.
  9. Крылова Ю.П. Автор и общество в позднесредневековой Франции: «Книга поучений дочерям» Жоффруа де Ла Тура Ландри. М., 2014.
  10. Кудрявцев О.Ф. Визит поневоле: Россия Ивана III глазами венецианского посла Амброджо Контарини // Средние века. 2014. Вып. 75 (1–2). С. 137–170.
  11. Лидов А.М. Пространственные иконы: Чудотворное действо с Одигитрией Константинопольской // Иеротопия: Создание сакральных пространств в Византии и Древней Руси. М., 2006. С. 325–348.
  12. Матасова Т.А. Влияние или молчание? Еще раз о роли Софьи Палеолог при дворе Ивана III и степени ее участия в привлечении итальянских мастеров в Москву // Исторический вестник. 2020. Т. 33. С. 298–315.
  13. Матасова Т.А. Латинский перевод грамоты Ивана III 1493 года в Милане и Флоренции // Древняя Русь: Вопросы медиевистики. 2021. № 2. С. 41–51.
  14. Матасова Т.А. Образ Софьи Палеолог в памятниках XVI века // Древняя Русь: Вопросы медиевистики. 2023. № 2. С. 105–118.
  15. Матасова Т.А. Попугай в Москве в 1490 году // Русь, Россия: Средневековье и Новое время. М., 2019. Вып. 6. С. 126–130.
  16. Матасова Т.А. Эпидемии чумы 1460-х гг. в судьбе Софьи Палеолог // Вестник Университета Дмитрия Пожарского. 2021. № 1 (21). С. 70–84.
  17. Матасова Т.А., Воробьев Г.М. Новый документ по истории связей греческого мира и России последней четверти XV в. // Византийский временник. 2016. Т. 100. С. 256–270.
  18. Маясова Н.А. Древнерусское лицевое шитье: Каталог. М., 2004.
  19. Назаров В.Д. Палеолог Софья // Большая Российская энциклопедия. М., 2014. Т. 25. С. 126–127.
  20. Овчинникова Е.С. Московский вариант Богоматери Боголюбской // Древнерусское искусство: Зарубежные связи. М., 1975. С. 343–353.
  21. Панова Т.Д. Яды в борьбе за власть. Россия. XI – начало XVII в. М., 2017.
  22. Плюханова М.Б. Роль греко-итальянских униатов в становлении религиозных и политических идей на Руси конца XV – начала XVI в. // «Друг – зеркало для друга…»: Российско-итальянские общественные и культурные связи, Х–ХХ вв. М., 2013. С. 19–45.
  23. Поляковская М.А. Византийский дворцовый церемониал XIV в.: «театр власти» / Науч. ред. Т.В. Кущ. Екатеринбург, 2011.
  24. Преображенский А.С. Иконография «пелены Елены Волошанки» и проблема портретной традиции в московском искусстве рубежа XV―XVI вв. // Искусствознание. 2003. Вып. 2. С. 201–228.
  25. Пушкарева Н.Л. Женщины Древней Руси. М., 1989.
  26. Скржинская Е.Ч. Русь, Италия и Византия в средневековье. СПб., 2000.
  27. Соловьев С.М. Сочинения. Книга III: История России с древнейших времен. Т. 5–6. М., 1989.
  28. Усачев А.С. «Третий Рим» или «Третий Киев»? (Московское царство XVI века в восприятии современников) // Общественные науки и современность. 2012. № 1. С. 69–87.
  29. Флоровский Г.В. Пути русского богословия. Париж, 1937.
  30. Харрис Дж. Жалкий принц? Андрей Палеолог в Риме (1464–1502 гг.): обновленная версия // Вестник Волгоградского государственного университета. Сер. 4: История, Регионоведение, Международные отношения. 2022. Т. 27, № 6. С. 368–383.
  31. Хорошкевич А.Л. Из истории дворцового делопроизводства конца XV в.: Опись приданого великой княжны Елены Ивановны 1495 г. (Публикация источника) // Советские архивы. 1984. № 5. C. 29–34.
  32. Шаркова И.С. Эпистолярный источник конца XV в. (Филиппо Буонаккорси Каллимах и Софья Палеолог) // Проблемы источниковедения западноевропейского средневековья. Л., 1979. С. 189–197.
  33. Щепкина М.В. Изображение русских исторических лиц в шитье XV в. М., 1954.
  34. Harris J. A worthless prince? Andreas Palaeologus in Rome // Orientalia Christiana Periodica. 1995. № 61. Р. 537–554.
  35. Gibson J. Educating for Silence: Renaissance Women and the Language Arts // Hypatia. 1989. Vol. IV, No 1: The History of Women in Philosophy. P. 9–27.
  36. Paravicini Bagliani A. Il bestiario del papa. Torino, 2016.
  37. Pizzagalli D. La dama con l’ermellino: Vita e passioni di Cecilia Gallerani nella Milano di Ludovico il Moro. Bergamo, 2015.
  38. Riva C. La Cavalcata dei Magi di Benozzo Gozzoli: Storia, ermetismo e antiche simbologie. Firenze, 2017.
  39. Thyrêt I. Between God and Tsar: Religious Symbolism and the Royal Women of Muscovite Russia. Urbana-Champaign, 2001.
  40. Vespignani G. Andrea Paleologo, ultimo “imperator Constantinopolitanus” nella Roma dei papi di fine Quattrocento e il progetto di Crociata // Dopo le due cadute di Costantinopoli (1204, 1453): Eredi ideologici di Bisanzio. Venezia, 2008. P. 201–214.
  41. Vespignani G. Attorno al progetto di crociata di Alessandro VI (1492-1503). Andrea Paleologo nell’affresco dell’appartamento Borgia del Palazzo Vaticano // Erytheia. 2007. № 28. P. 99–112.
  42. Vespignani G. Translatio imperiie migrazione: Andrea Paleologo imperator Constantinopolitanus a Mosca in visita alla sorella Zoe Sofia // Миграции: Формированиероссийскогогосударства. Материалы международных семинаров «От Рима к Третьему Риму». 200‑2015 гг. / Под общей ред. П. Каталано, Ю.А. Петрова.М., 2015. С. 47–60.

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML

Copyright (c) 2023 Издательство «Наука»

This website uses cookies

You consent to our cookies if you continue to use our website.

About Cookies