The Russian World as the traditional basis of the Spiritual culture of Society


如何引用文章

全文:

开放存取 开放存取
受限制的访问 ##reader.subscriptionAccessGranted##
受限制的访问 订阅或者付费存取

详细

The purpose of the research. The article deals with the origin and development of Russian civilization in the context of the evolution of the spiritual foundations of the Russian world. The author of the article considers the genetic aspects of the formation of the Russian ethno-cultural community as a society developing from the Byzantine and Eastern European origins. The author’s approach in this study is aimed at analyzing the specifics of the institutionalization of the value-cultural dominants of the “Russian world” as a spiritually oriented society of Eurasia, combining the Byzantine, Westernizing and orientalist foundations of social creation. In the modern dynamically changing geocultural space, this is necessary, since it is important to take into account the above-mentioned circumstances of the formation of the Russian society and its cultural and spiritual basis (the Russian world) as a constant indicative constant of the existence of Russians. Results. As a result of the research, the author comes to the conclusion that many algorithms of social development of the Russian society in the context of the actualization of the spiritual and cultural foundations of the «Russian world» represent a meaningful potential for balancing modern crisis phenomena of the spiritual plane. The concept of the «Russian world» represents significant trends in the development and complication of the forms of social life of modern man as a factor that stabilizes the spiritual and cultural part of the sociosphere.

全文:

受限制的访问

作者简介

Nikita Teplykh

Center for Humanities Education, Autonomous Non-profit Organization of Higher Education “Humanitarian Institute”

Email: ni.teplykh@yandex.ru
assistant Moscow, Russian Federation

参考

  1. Балагушкин Е.Г. Проблемы морфологического анализа религий. М.: Ин-т философии РАН, 2003. 218 с.
  2. Геннадий II Схоларий, патриарх Константинопольский. Правила святого Геннадия, патриарха Константинопольского, о вере и жизни христианской. Киев.: Типография Киево-Печерской Лавры, 1860. 22 с.
  3. Добаев И.П. Радикальный ваххабизм как идеология религиозно-политического экстремизма // Известия вузов. Северо-Кавказский регион. Общественные науки. 2003. № 2. С. 3-9.
  4. Елдин М.А. Духовная традиция и модернизация российского общества: философский анализ // Вестник Чувашского университета. 2012. № 2. С. 137-141.
  5. Кожинов В.В. История Руси и русского слова. М.: ЭКСМО- Пресс, 2001. 511 с.
  6. Корм Ж. Религиозный вопрос в XXI веке: геополитика и кризис постмодерна. М.: Институт общегуманитарных исследований, 2012. 285 с.
  7. Матсар М. Художество и теургия: Владимир Соловьев о художественном как особом качестве // Соловьевские исследования. 2007. № 1 (14). С. 100-118.
  8. Мочалов Е.В. Антропологические темы в философии всеединства России XIX-XX вв. Н. Новгород: Нижегор. гуманитар. центр, 2002. 303 с.
  9. Социокультурные основания и смысл большевизма / А.С. Ахиезер, А.П. Давыдов, М.А. Шуровский [и др.]. Новосибирск: Сиб. хронограф, 2002. 607 с.
  10. Хантингтон С. Столкновение цивилизаций / пер. с англ. Т. Велимеева. М.: АСТ: Астрель, 2011. 573 с.
  11. Эвлия Челеби. Книга путешествия. Вып. 2: Земли Северного Кавказа, Поволжья и Подонья. М.: Наука, 1979. 287 с.
  12. Beckford J.A. The return of public religion? A critical assessment of a popular claim // Nordic Journal of Religion and Society. 2010. No. 23 (2). Pp. 121-136.
  13. Belfiore E. Auditing culture: The subsidised cultural sector in the New Public Management // International Journal of Cultural Policy. 2004. Vol. 10. No. 2. Pp. 183-202.
  14. Tomlinson J. Globalization and culture. Cambridge: Polity Press, 2004. 237 p.
  15. Tsushiro H. Multi-dimensional understanding of public religion: With special reference to the Yasukuni Shrine // Politics and Religion Journal. 2010. No. 1. Vol. 4. Pp. 56-67.

补充文件

附件文件
动作
1. JATS XML


##common.cookie##