Memory and forgetting. Socio-philosophical analysis of differences on the example of archaic Greece


如何引用文章

全文:

开放存取 开放存取
受限制的访问 ##reader.subscriptionAccessGranted##
受限制的访问 订阅或者付费存取

详细

The study is devoted to the currently popular issue of memory and forgetting. In connection with the resonant global events on the demolition of monuments, the socio-philosophical analysis of this problem seems relevant. The research methodology is Niklas Luhmann’s theory of “autopoietic” social systems. Within the framework of this concept, it is paid a special role to memory as a regulator of intrasystem reference. It works as a function of forming the boundaries of the system based on past events and distinctions. Memory is understood as a necessary tool that constitutes the current state of the system. Within the framework of the trend of “social constructivism”, to which N. Luhmann’s theory belongs, language is considered the basis of social “framing”, memory captured in words. Therefore, considerable attention is paid to the etymology and history of the concepts of memory/forgetting, as well as the dynamics of changes in semantic connotations. On the example of the distinctions adopted in archaic Greece, which is the “cradle” of Western European culture, the main mechanisms of memory/forgetting are considered and the semantic core of this opposition is indicated. Particular attention is paid to the objects and methods of memorization in an archaic society. Memory as a regulator of semantic distinctions in ancient Hellas kept the basic principles in society that determined the sphere of right behavior. The external expression of these principles was allowed to be fixed in material objects if it satisfied the criteria of significance for the polis. In the conclusion of the study, an analogy with modern society is proposed, in which the “monopoly” on socially significant memory belongs to the state, which seeks to preserve its “imaginary” construction of social reality.

全文:

受限制的访问

作者简介

Maria Liutaeva

A.G. and N.G. Stoletovs Vladimir State University

Email: liutaeva@yandex.ru
post-graduate student at the Department of Philosophy and Religious Studies Vladimir, Russian Federation

参考

  1. Liddell H.G., Scott R., Jones H.R. A Greek-English lexicon (LSJ). Oxford, 1996. URL: http://perseus.uchicago.edu/
  2. Андерсон Б. Воображаемые сообщества. Размышления об истоках и распространении национализма. М.: Канон-Пресс-Ц, Кучково-Поле, 2001. 288 с.
  3. Античные писатели. Словарь. СПб.: Лань, 1999. 448 с.
  4. Ассман Я. Культурная память. М.: Языки славянской культуры, 2004. 368 с.
  5. Бирд М. Цивилизации. Образы людей и богов в искусстве от древнего мира до наших дней. М.: Альпина-нон-фикшн, 2019. 240 с.
  6. Борухович В.Г. Вечное искусство Эллады. СПб.: Алетейя, 2002. 464 с.
  7. Ванеян С.С. Камни памяти: монумент, документ, крипта, бункер // Логос, 2017. № 27/6.
  8. Гаспаров М.Л. Занимательная Греция. СПб.: Азбука-классика, 2016. 544 с.
  9. Гаспаров М.Л., Аверинцев С.С. Поэтика древнегреческой литературы. М.: Наука, 1981. С. 302.
  10. Гринцер Н.П. Гомер, политика и панафинеи // Вестник древней истории. 2019. №79/2. С. 266-279.
  11. Зайцев А.И. Культурный переворот в Древней Греции VIII-V вв. до н. э. Л.: Изд-во Ленингр. ун-та, 1985.
  12. Зенкин С. Морис Хальбвакс и современные гуманитарные науки // Хальбвакс М. Социальные рамки памяти. М.: Новое издательство, 2007. С. 11.
  13. Йегер В. Пайдейя. Воспитание античного грека. Т. 1. М.: Греко-латинский кабинет Ю. Шичалина, 2001. 593 с.
  14. Кнабе Г.C. Вторая память Мнемозины // Вопросы литературы. 2004. № 1. Доступ для зарегистрированных пользователей: https://voplit.ru/article/vtoraya-pamyat-mnemoziny/
  15. Курилла И.И. История, или прошлое в настоящем. СПб.: Изд-во Европейского ун-та в С.-Петербурге, 2017. 168 с.
  16. Луман Н. Общество общества: В 2-х тт. Т. 1. М.: Логос, 2011. 640 с.
  17. Налимова Н.А. Классические Афины до «эпохи Перикла»: утраченные архитектурные и живописные памятники // Актуальные проблемы теории и истории искусства: сб. науч. статей. Вып. 2 / под ред. А.В. Захаровой. СПб.: НП-Принт, 2012. с. 24-29.
  18. Никитюк Е.В. Процессы по обвинению в нечестии (асебии) в Афинах в последнюю четверть V в. до н. э. // Античный мир: Проблемы истории и культуры: сб. науч. статей к 65-летию со дня рождения проф. Э.Д. Фролова. СПб.: Изд-во СПбГУ, 1998. С. 117-138. URL: http://ancientrome.ru/publik/article.htm?a=1406763043
  19. Суриков И.Е. Молчат гробницы. Археология античной Греции. М.: Языки славянской культуры, 2018.
  20. Суриков И.Е. Очерки об историописании в классической Греции. М.: Языки славянской культуры, 2011. 504 с.
  21. Суриков И.Е. Проблемы раннего афинского законодательства. М.: Языки славянской культуры, 2004. 144 с.
  22. Хабермас Ю. Структурное изменение публичной сферы. М.: Весь мир, 2017. 344 с.

补充文件

附件文件
动作
1. JATS XML


##common.cookie##