Value consciousness: An attempt to define


Cite item

Full Text

Open Access Open Access
Restricted Access Access granted
Restricted Access Subscription or Fee Access

Abstract

The purpose of the research. The article consider value consciousness is a special sphere of human consciousness that has its own structure and characteristic features. It was discovered in the phenomenological axiology of E. Husserl, M. Scheler, N. Hartmann and D. von Hildebrand. One of the main achievements was the discovery of value intuition-a sense of comprehension of values. The purpose of this article is to systematize knowledge about value consciousness. Results. Value consciousness has its own structure: value intuition; affectivity; free will; evaluation, evaluative judgments; rationality and prejudice of value. The value prejudice plays a general idea of the value consciousness. The way to realize value consciousness is a value response. It performs cognitive and praxiological roles. The definition of value consciousness is given as a way of correlating the real and ideal worlds, through which a person enters into value relations with the world and embodies values. The boundaries between personal and group types of value consciousness are drawn: individual consciousness is more affective, values are realized only through it, it is more complex. Positive and negative experiences, especially suffering and the feeling of death, are identified as sources of value consciousness formation. The fundamental characteristic of value consciousness is its determination by both ideal and real worlds, which leads to the emergence of “disconnection”. This is alienation from objective being, good, higher values as a result of the defeat of consciousness by “value blindness”, moral indifference. They are based on the love of low things, due to the inability to know the highest values.

Full Text

Restricted Access

About the authors

V. A Kuzmenkov

Lukyanov Orel Law Institute of the Ministry of the Interior of Russia

Email: vakuzmenkov@gmail.com
Cand. Sci. (Philos.); lecturer at the Department of the Social-Philosophy Disciplines Orel, Russian Federation

References

  1. Гадамер Х.-Г. Истина и метод. М.: Прогресс, 1988. 704 с.
  2. Гартман Н. Этика. СПб.: Владимир Даль, 2002. 704 с.
  3. Гильдебранд Д. фон. Этика. М.: Алетейя, 2001. 570 c.
  4. Гуссерль Э. Идеи к чистой феноменологии и феноменологической философии. Кн. 1. М.: Академический Проект, 2019. 489 с.
  5. Гуссерль Э. Философия как строгая наука: избранные работы. М.: Издат. дом «Территория будущего», 2005. С. 185-240.
  6. Достоевский Ф.М. Записки из подполья. СПб.: Азбука-Классика, 2008. 256 с.
  7. Зиммель Г. Созерцание жизни. Четыре метафизические главы. М.: Юристъ, 1996. С. 7-301.
  8. Зинченко В.П. От потока к структуре сознания // Психология. Журнал Высшей школы экономики. 2009. Т. 6. № 2. С. 3-36.
  9. Йоас Х. Возникновение ценностей. СПб.: Алетейя, 2013. 312 с.
  10. Мирошников Ю.И. Ценностное сознание в свете онтологии // Эпистемы: сб. науч. статей. Вып. 8: Проблемы современной онтологии. Екатеринбург: Ажур, 2013. С. 62-71.
  11. Мирошников Ю.И. Ценностное сознание и его структура // Антиномии. 2003. Вып. 4. С. 66-83.
  12. Молчанов В.И. Феноменология и терминология в «Идеях I»: что естественного в «естественной установке»? // Философский журнал. 2018. Т. 11. № 4. С. 21-35.
  13. Сапольски Р. Биология добра и зла. Как наука объясняет наши поступки. М.: АНФ, 2019. 766 с.
  14. Слинин Я.А. Трансцендентальный солипсизм // HORIZON. Феноменологические исследования. 2017. № 6. С. 116-139.
  15. Шелер M. Ресентимент в структуре моралей. СПб.: Наука, Университетская книга, 1999. 231 с.
  16. Шелер М. Формализм в этике и материальная теория ценностей: избранные произведения. М.: Гнозис, 1994. 490 с. С. 259-338.

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML


This website uses cookies

You consent to our cookies if you continue to use our website.

About Cookies