“Novelty” as a communicative criterion of social “autopoiesis” (on the examples of differences in the society of Homeric and archaic Greece)


如何引用文章

全文:

开放存取 开放存取
受限制的访问 ##reader.subscriptionAccessGranted##
受限制的访问 订阅或者付费存取

详细

The study is devoted to the semantic study of the phenomenon of “novelty” in the context of social and philosophical theorizing by Niklas Luhmann. The factor of novelty is considered as a necessary aspect of communication, its obligation as an informational or demonstrative component, the semantic ambiguity of the word in the subsystems of religion and art is indicated. On the basis of an etymological analysis and study of the resource of the National Corpus of the Russian language, three “basic” attitudes towards the novelty were identified: negative, neutral and positive in the fields of religion and art. Within the framework of the study, the dependence of the noting of the “new” and social valuations of this phenomenon depending on the cultural and historical context, the study of which is possible using the methodology of N. Luhmann, is indicated. As an example of the practical application of the method of “distinguishing differences” and identifying semantic dynamics in self-descriptions of autopoietic social systems, the experience of understanding the novelty in the society of Homeric and archaic Greece, the degree and forms of its acceptability/unacceptability is analyzed. In terms of Luhmann’s philosophy, the society of our research refers to segmented, in which access to the forbidden, the unknown, of which the novelty is a part, is strictly regulated. On the basis of Homer’s poems, as well as texts of the archaic period, the main mechanisms of the emergence of a novelty are shown, interpreted as news from the world of the gods, received by people through poets, oracles, signs. As a result of the study, the difference between the lexeme «novelty» and the social phenomenon of the new was demonstrated. The phenomenon of novelty is an integral characteristic of communication, however, the historical forms of its access to social life change depending on the context, which can be traced in the textual forms of self-description of a society.

全文:

受限制的访问

作者简介

Maria Liutaeva

Vladimir State University

Email: liutaeva@yandex.ru
post-graduate student Vladimir, Russian Federation

参考

  1. Античные писатели. Словарь. СПб.: Лань, 1999. 448 с.
  2. Антоновский А.Ю. От эволюции коммуникативной структуры к исторической типизации обществ // Концептуализации общества в социально-философской и философско-исторической рефлексии. М.: ИНФРА-М, 2018. С. 155-165.
  3. Артамонова М.В. О месте категории парности в концептуальной системе русского человека // Филология и человек. 2009. № 3.
  4. Бейтсон Г. Разум и природа. Неизбежное единство. М.: УРСС; Книжный дом «Либроком», 2016. 256 с.
  5. Гомер. Илиада. Л.: Наука, 1990. 574 с.
  6. Гомер. Одиссея. М.: Наука, 2000. 483 с.
  7. Даль В.И. Толковый словарь живого великорусского языка. В 4 т. Т. 2. М.: РИПОЛ классик, 2006. 784 с.
  8. Ермолаева Е.Л. Гомер. Илиада. VIII песнь «Щит Ахилла». М.: Русский фонд содействия образованию и науке, 2011. 152 с.
  9. Зайцев А.И. Древнегреческая мифология и религия. СПб.: Филологический факультет СПбГУ; М.: Издат. центр «Академия», 2005. 208 с.
  10. Зайцев А.И. Древнегреческий героический эпос и «Илиада» Гомера // Гомер. Илиада. Л.: Наука, 1990. С. 395-416.
  11. Казанскене В.П., Казанский Н.Н. Предметно-понятийный словарь греческого языка (крито-микенский период). Л.: Наука, 1986. 209 с.
  12. Кулишова О.В. Дельфийский оракул и тирания в архаической Греции. // Античный полис. Проблемы социальнополитической организации и идеологии античного полиса. СПб.: Изд-во С.-Петербургского ун-та, 1995. 168 с.
  13. Лосев А.Ф. История античной эстетики. Ранняя классика. М.: АСТ, 2000. 628 с.
  14. Луман Н. Введение в системную теорию. М.: Логос, 2007. 360 с.
  15. Луман Н. Социальные системы. Очерк общей теории. СПб.: Наука, 2007. 642 с.
  16. Луман Н. Общество общества. В 2-х тт. Т. 1. М.: Логос, 2011. 640 с.
  17. Луман Н. Общество общества. В 2-х тт. Т. 2. М.: Логос, 2011. 640 с.
  18. Luhmann N. A systems theory of religion. Stanford university press. Stanford, California, 2013. (Kindle edition). 6403 loc.
  19. Luhmann N. Die Religion der Gesellschaft. Suhrkamp. Verlag Frankfurt am Main, 2002.
  20. Luhmann N. Soziale Systeme. Grundriß einer allgemeinen Theorie. Suhrkamp. Verlag Frankfurt am Main, 1984.
  21. Мартин Т. Древняя Греция. М.: Альпина Диджитал. 2013. 460 с.
  22. Ошеров С.А. Примечания. Илиада // Гомер. Илиада. М.: Правда, 1984. 432 с.
  23. Преображенский А.Г. Этимологический словарь. Т. 1. М.: Типография Г. Лисснера и Д. Совко, 1910. 716 с.
  24. Реальный словарь классических древностей по Любкеру. С.-Петербург: Изд-е общ-ва классической филологии и педагогики, 1885. 747 с.
  25. Садовская В.С., Ремизов В.А. Новизна диссертационных исследований в гуманитарных науках: современные тенденции и критерии оценки // Вестник Моск. гос. ун-та культуры и искусств. 2010. № 1.
  26. Словарь Античности. М.: Эллис Лак; Прогресс, 1994. 704 с.
  27. Суриков И.Е. Древняя Греция: история и культура. М.: АСТ; Астрель, 2005. 190 с.
  28. Суриков И.Е. История и культура Древней Греции. Энциклопедический словарь. М.: Языки славянских культур, 2009. 792 с.
  29. Суриков И.Е. Солон и Дельфы. Studia Historia. Vol. 3. М., 2003. С. 38-52.
  30. Филиппов А.Ф. Категория «современность» в зеркале социологической классики // История теоретической социологии Социология второй половины XX - начала XXI века: учеб, пособие для вузов. М.: Академический Проект; Гаудеамус, 2010. 526 с.
  31. Эллинские поэты VIII-III вв. до н.э. М.: Ладомир, 1999. 532 с.
  32. Эсхил. Трагедии. М.: Худож. лит-ра, 1971. 380 с.
  33. Liddell H.G., Scott R., Jones H.R. A Greek-English Lexicon (LSJ). Oxford, 1996. (электронный ресурс). URL: http://perseus.uchicago.edu/

补充文件

附件文件
动作
1. JATS XML


##common.cookie##