Ideological Environment and Aesthetics in Fantastic Films of Russia and USA in 1950s
- Authors: Sputnitskaya NY.1
-
Affiliations:
- Institute of Film Art, VGIK
- Issue: Vol 9, No 3 (2017)
- Pages: 19-29
- Section: THEORY AND HISTORY OF CINEMA | AUDIOVISUAL ARTS
- URL: https://journals.eco-vector.com/2074-0832/article/view/14627
- DOI: https://doi.org/10.17816/VGIK9319-29
- ID: 14627
Cite item
Full Text
Abstract
Using archive material and comparative tools, the article examines the representation of the mythological and fairytale view of the world in fantasy films as exemplified by pictures about Sadkos sea wanderings in Soviet films and those of Sinbad in the American ones. The characters, the narrative, the eastern and antique theme contamination, the technologic, aesthetic and ideological aspects of the films are analyzed.
About the authors
N Yu Sputnitskaya
Institute of Film Art, VGIK
Author for correspondence.
Email: editor@vestnik-vgik.com
андидат искусствоведения, старший научный сотрудник Отдела современного экранного искусства
References
- Птушко А., Ренков Н. Комбинированные и трюковые киносъемки. - М.: Госкиноиздат, 1941. - 262 с.
- Спутницкая Н.Ю. Особенности масштабирования протагониста в фильме А. Птушко «Новый Гулливер» и проблема идентичности в советском детском кино второй половины 1930-х гг. // Вестник РГГУ. Серия «Философия. Социология. Искусствоведение». 2015. - № 1. - С. 73-83.
- Bellin J.D. Framing Monsters: Fantasy Film and Social Alienation. Carbondale: Southern Illinois University Press, 2005. - 256p.