TV Moves into Virtual Reality as a Projection of Development

Cover Page


Cite item

Full Text

Abstract

The rapid development of digital technologies has a significant impact on the media market and media systems as a whole. Despite the fact that traditional TV has become the first to have mastered the digital platform and still retains leadership among audiences of different countries, it is also experiencing the pressure of evolutionary technologies. One of these areas is the competitive dynamic development of technological tools to create a virtual reality that completely captures the attention of consumers, especially the younger generation, and plunges them into the space of the surreal world. But is TV actually not familiar with virtual reality or is it just a stereotype, established as a result of the existence of analog TV for several decades in the last century? This author considers the terminological backing of “virtual reality” and the emergence of this definition as exemplified by cinema and TV, as well as analyzes the signing of the cooperation agreement between the Russian TV channel “Digital TV” (part of the holding VGTRK) and the largest technology company “KROK” for the purpose of creating a consortium for the development of virtual reality in the Russian market. The author also addresses the issue of possible consumer awareness manipulation, especially among the younger generation, with the abuses of games and other applications of virtual reality, and reveals dissonance in consumer awareness of the virtual and objective realities in the future. Besides, the trend of development in Russian TV broadcasting is considered, identified in the framework of the International Congress of the National Association of Broadcasters. The author rationalizes the involvement of the younger generation in the world of virtual reality, assuming that it will not only improve the profitability and capitalization of TV as the leading media system, but may also attract target audiences to domestic television viewing.

About the authors

Svetlana L Urazova

ФГБОУ ДПО «Академия медиаиндустрии»; ВГИК

Author for correspondence.
Email: cheif-editor@vestnik-vgik.com

PhD in Philology, Associate Professor, editor-in-chief of the “Vestnik VGIK” Journal; Head of the Research Section, Academy of Media Industry

References

  1. Кривошеев М.И. Экран в новом времени // Вестник ВГИК, январь 2010, № 2. - С.4-10.
  2. Маньковская Н.Б., Мотлевский В.Д. Виртуальная реальность. - Энциклопедия культурологии. Статья // URL.: http: //dic.academic.ru/dic.nsf/enc_culture/278/ ВИРТУАЛЬНАЯ (дата обращения: 04.12.2016).
  3. Носов Н.А. Манифест виртуалистики. - М.: Путь, 2001. - 17 с.
  4. Уразова С.Л. О площадной экранной культуре и принципах формообразования ее продукта. Возвращение к истокам. - Электронный научный журнал «Медиаскоп» // URl.: http://www.mediascope.ru/node/816 (дата обращения: 06.12.2016).
  5. Уразова С.Л. Медиаконцентрация как процесс структуризации экранных коммуникаций // Вестник ВГИК, 2016, № 1 (27). - С. 138-148.
  6. Уразова С.Л. От «зеркала Нарцисса» к экранной реальности. ТВ в контексте трансформаций цифрового времени. Монография / Литература по культуре и искусству. - М.: Изд-во «Русника», 2013. - 392 с.
  7. Виртуальная реальность. - Новая философская энциклопедия// URL.: http://iphlib. ru/ (дата обращения: 06.12.2016)
  8. Быченков В.М. Коммуникация массовая. - Новая философская энциклопедия // URL.: http://iphlib. ru/ (дата обращения: 05.12.2016)
  9. Из выступления А.К. Волина на Пленарном заседании XX Международного конгресса НАТ
  10. MOMRIInstitute. Рынок виртуальной реальности: аналитический обзор, октябрь/ ноябрь 2016. Опрос проводился среди 1600 респондентов в городах от 100 тыс. жителей (4-12 сентября 2016). С.34-35
  11. Из выступления А.К. Волина, заместителя министра связи и массовых коммуникаций, на Пленарном заседании XX Международного конгресса НАТ
  12. VR-Консорциум образован в августе 2016 года, в него вошли АО «Цифровое телевидение» (ЦТ), анимационная студия «Паровоз», производитель телевизионной и компьютерной графики Vizart Lab, разработчик мобильных приложений «Интерактивный МУЛЬТ», Институт современных медиа (MMRI). - ComNews от 26.08.2016// http: // www.comnews.ru / content /103477/ 201608-26/ pod-edinym-vr-flagom (дата обращения: 05.12.2016)
  13. Из выступления А.К. Волина на Пленарном заседании XX Международного конгресса НАТ

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML

Copyright (c) 2016 Urazova S.L.



This website uses cookies

You consent to our cookies if you continue to use our website.

About Cookies