Fractal graphic as digital objectless art

Cover Page


Cite item

Full Text

Abstract

This article analyses the phenomenon of digital computer graphics, based on mathematical calculations, and possibilities of using it in different modern art techniques. Digital fractal patterns are irregular, self-similar structures, which are based on natural objects' group of similar characteristics, such as: corals, starfishes, sea urchins, snowflakes, crowns of the trees. The principle of such image shaping is natural, so it’s worthwhile to trace down it's digital mathematic simulation. Contrary to digital graphic and painting, fractal graphic does not base on classic art traditions. The closest to the fractal graphics are objectless ornamental traditions, inheriting principles of infinite spatial creation of similar groups. The article includes the comparison of general ornamental rules and features of fractal images. Due to the fact that modern computer software allows to create the digital fractal graphics without special mathematical skills, an artist can combine traditional and digital painting and abstract fractal graphic to reach that level of balance and fortuity of an image, that abstract artist has tried to get, using traditional techniques. The fractal graphic is examined as a digital counterpart of traditional painting technique of monotyping in complex art work. Author underlines the likeness of many digital and material ways of creating images. Finally, the visual language of a piece of art still remains more important, than technological details of its production.

About the authors

Dmitry Yurievich Nekrasov

VGIK

Author for correspondence.
Email: slamjack.mail@gmail.com

postgraduate student

References

  1. Возникновение понятия «фрактал». Интернет энциклопедия // URL: ru.wikipedia. org/wiki/Фрактал (дата обращения: 02.07.2013)
  2. Седловский А.А. Художественное пространство в живописи и в кино // Вестник ВГИК, 2011, № 8. С. 58
  3. Виппер Б.Р. Введение в историческое изучение искусства / Б.Р. Виппер - М.: Изобразительное искусство, 1985. - С. 145-160.
  4. Герасимов С. Фракталы в простых числах / С. Герасимов - М.: habrahabr.ru: тематический форум о технологиях. 2006 / URL: http://habrahabr.ru/post/194406/ (дата обращения: 25.09.2013).
  5. Что такое фракталы / М.: http://elementy.ru: интернет энциклопедия. 2005
  6. URL: http://elementy.ru/posters/fractals/fractals (дата обращения: 12.08.2013).
  7. Федер Е. Фракталы / Е. Федер - М.: Мир, 1991. - 62 с.
  8. Мандельброт Б. Фрактальная геометрия природы / Б. Мандельброт. - Москва-Ижевск: Институт компьютерных исследований, 2002. - С. 17-18, 59.
  9. Мандельброт Б. Фракталы и хаос. Множество Мандельброта и другие чудеса / Б. Мандельброт. - Москва-Ижевск.: НИЦ «Регулярная и хаотическая динамика», 2009. - С. 191-200.
  10. Морозов А.Д. Введение в теорию фракталов / А.Д. Морозов. - Москва-Ижевск: Институт компьютерных исследований, 2002. - С. 40-49.
  11. Яременко Е.Г. Цифровые технологии и виртуальные миры: человек на пороге нового искусства? / Е.Г. Яременко. - М.: Вестник ВГИК, 2010, № 5. - 124 с.

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML

Copyright (c) 2014 Nekrasov D.Y.



This website uses cookies

You consent to our cookies if you continue to use our website.

About Cookies