Voice in the Metadiegetic Space of the Motion Picture

Cover Page


Cite item

Full Text

Abstract

This extension of the author’s publication cycle “Audiovisual Means of Creating Metadiegetic Space in Cinema” (“Vestnik VGIK” #1(31), 2017; #2 (32), 2017) is a historical, artistical and technological survey of special sound-design techniques that make it possible to use the expressive potential of a human voice in a subjective (metadiegetic) space of the motion picture and through the voice to separate the metadiegetis from the sound realism of the diegesis of an audio-visual production.

About the authors

E A Rusinova

VGIK

Author for correspondence.
Email: editor@vestnik-vgik.com

кандидат искусствоведения, доцент, проректор по научной работе

References

  1. Базен А. «Дневник сельского священника» и стилистика Робера Брессона // Киноведческие записки, 1993, №17. - С. 80-93.
  2. Балаш Б. Кино: становление и сущность нового искусства. - М.: Прогресс, 1968. - 328 с.
  3. Бергман И. Жестокий мир кино. - М.: Вагриус, 2006. - 464 с.
  4. Брессон Р. Заметки о кинематографе // Робер Брессон. Материалы к ретроспективе фильмов. Декабрь 1994/пер. Н. Шапошниковой. - М.: Музей кино, 1994. - 56 с.
  5. Булгакова О. Голос как культурный феномен. - М.: Новое литературное обозрение, 2015 (серия «Очерки визуальности»). - 568 с.
  6. Булгакова О. Советский слухоглаз: кино и его органы чувств. - М.: Новое литературное обозрение, 2010. - 320 с.
  7. Бунюэль Л. Мой последний вздох // Бунюэль о Бунюэле. - М.: Радуга, 1989. - 384 с.
  8. Клейман Н.И. Что почерпнуть у Эйзенштейна? // Искусство кино, 2011, № 12. - С. 43-51.
  9. Клер Р. Размышления о киноискусстве. - М.: Искусство, 1958. - 230 с.
  10. Ларс фон Триер. Интервью: беседы со Стигом Бьоркманом / пер. с швед. Ю. Колесовой. - СПб.: Издательский Дом «Азбука-классика», 2008. - 352 с.
  11. Шкловский В.Б. Эйзенштейн. - М.: Искусство, 1973. - 328 с.
  12. Chion M. The Voice in Cinema / ed. and transi. by C. Gorbman. - N.Y.: Columbia University Press, 1999. - 183 p.
  13. Percheron D. Sound in Cinema and its Relationship to Image and Diegesis // Yale French Studies: Cinema/Sound Special issue. No. 60, 1980. - P 16-23.
  14. Petric V. Oneiric Cinema: The Isomorphism of Film and Dreams, Handout for the course Oneiric Cinema. Cambridge, Massachusetts: Harvard University, Spring 1995. - P 1.
  15. Schrader P. Transcendental Style in Film: Ozu, Bresson, Dreyer. - Berkeley: University of California Press, 1972. - 194p.
  16. Sontag S. Spiritual Style in the Films of Robert Bresson // Sontag S. Against Interpretation. New York: Dell Publishing Co, 1969. - P 181-198

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML

Copyright (c) 2017 Rusinova E.A.



This website uses cookies

You consent to our cookies if you continue to use our website.

About Cookies