The Image of the Invisible Observer in Andrei Tarkovksy’s “Mirror”

Cover Page

Full Text

Abstract

The article analyzes the camerawork in Andrei Tarkovsky’s “The Mirror”. It defines the status of the narrator, and the so-called “subjectivity” of the camera. By means of uncommon angles the peeping effect is created as if someone were keeping an eye on the characters. Special emphasis is given to the typology of the characters’ look into the camera. Examples are taken from “The Mirror” and other Tarkovsky’s films.

About the authors

Stepan V Fedotkin

VGIK

Author for correspondence.
Email: chevengurst@yandex.ru

Post-Graduate student, Film Studies

References

  1. Андрей Тарковский. Архивы, документы, воспоминания. - М.: Подкова, Эксмо-Пресс, 2002. - 464 с.
  2. Мишарин А., Тарковский А. «Белый, белый день» (Режиссерский сценарий). - М.: Творческое объединение «Писателей и киноработников», Мосфильм, 1973. - 96 с.
  3. Суркова О. Хроники Тарковского: «Зеркало». Часть 1 // Искусство кино, 2002, № 6. - С. 115-131.
  4. Суркова О. Хроники Тарковского: «Зеркало». Часть 2 // Искусство кино, 2002, № 7. - С. 107-123.
  5. Тарковский А. Лекции по кинорежиссуре. - М.: Ленфильм, 1989. - 120 с.
  6. Тарковский А. Мартиролог. Дневники 1970-1986. - Флоренция: Международный институт имени Андрея Тарковского, 2008. - 626 с.
  7. Andrei Tarkovsky Interviews. Ed. by Gianvito J. - University Press of Mississipi, 2006. - 230p.

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML

Copyright (c) 2017 Fedotkin S.V.



This website uses cookies

You consent to our cookies if you continue to use our website.

About Cookies