Ethnographic Cinema: the Image of the Other

Abstract

The article explores the domain of cinematographic art which akin to science tends to reveal the meaning and peculiarities of human existence by means of displaying its ethnographic variety. The movement in question has no special designation yet and is referred to as “ethnographic cinema”, “ethnocinema” or “audiovisual anthropology”. The evolution of the ideological motivations of this movement is considered through the lens of the “West/East” dichotomy as imprinting of the Others image. Special attention is given to the notion of “cul tural anthropology” and its implementation in the films made by such masters of the documentary as G. Jacopetti and C. Marker.

About the authors

G S Prozhiko

VGIK

Author for correspondence.
Email: editor@vestnik-vgik.com

доктор искусствоведения, профессор ВГИК, руководитель мастерской на киноведческом отделении

References

  1. Прожико Г. Концепция реальности в экранном документе. - М.: ВГИК, 2004.
  2. Александров Е. Опыт рассмотрения теоретических и методологических проблем визуальной антропологии. - М.: Пенаты, 2003.
  3. Хайдер К. Этнографическое кино. - М.: Российская академия наук, 2000.
  4. Прожико Г. Экран мировой документалистики. - М.: ВГИК, 2011.
  5. Вишневский Вен. Документальные фильмы дореволюционной России. 1907-1916/ ГФР, РГАК; сост. и общ. ред. Н. Изволова. - М.: Музей кино, 1996.
  6. История советского кино. 1917-1967: в 4-х т. / Ин-т истории искусств, НИИК. - М.: Искусство, 1969-1978. - Т. 1.
  7. Прожико Г. Документальные шедевры мирового кино. - СПБ.: Реноме, 2015.
  8. Barnouw E. Documentary. - Oxford, 1983.

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML

Copyright (c) 2017 Prozhiko G.S.



This website uses cookies

You consent to our cookies if you continue to use our website.

About Cookies