Adultery in Russian Cinema: From the “Thaw” to the End of the Soviet Epoch
- Authors: Fanina M.A1
-
Affiliations:
- VGIK
- Issue: Vol 8, No 2 (2016)
- Pages: 33-44
- Section: FILM LANGUAGE AND TIME | IMAGE GENESIS
- URL: https://journals.eco-vector.com/2074-0832/article/view/14704
- DOI: https://doi.org/10.17816/VGIK8233-44
- ID: 14704
Cite item
Full Text
Abstract
The article surveys the portrayal of adultery in the Russian cinema of 1950-1990s. The theme of the crisis in romantic and family relations is matched up with the stages of the country’s social and cultural development, ideological crisis and the process of feminization of the culture.
About the authors
Maria A Fanina
VGIK
Author for correspondence.
Email: editor@vestnik-vgik.com
Post-Graduate Student, Aesthetics, History and Theory of Culture
References
- Дашкова Т. Границы приватного в советских кинофильмах до и после 1956 года: в сб. СССР: территория любви / сост. и редакторы Н. Борисова, К. Богданов, Ю. Мурашов. - М.: Новое издательство, 2008. - 272 с.
- Литовская М., Созина Е. От «семейного ковчега» к «красному треугольнику»: адюльтер в русской литературе: в сб. Семейные узы: модели для сборки: сб. статей. Кн. 1 / сост. и ред. С. Ушакин. - М.: НЛО, 2004. - 640 с.