S.M. Eisenstein’s Aesthetics in Semiotic Perspective
- Authors: Khrenov N.A.1
-
Affiliations:
- State Institute of Art Studies
- Issue: Vol 7, No 1 (2015)
- Pages: 8-25
- Section: THEORY AND HISTORY OF CINEMA | AUDIOVISUAL ARTS
- URL: https://journals.eco-vector.com/2074-0832/article/view/14765
- DOI: https://doi.org/10.17816/VGIK718-25
- ID: 14765
Cite item
Full Text
Abstract
The article is devoted to the semiotic interpretation of the theoretical heritage of S.M. Eisenstein, the film maker who anticipated the structuralist approach which has been so popular from the 1960s. Back in the 1960s, Eisensteins heritage attracted the attention of Academician Vyacheslav Ivanov because he found there he found a trend for understanding cinema as a language or, to be more precise, as a semiotic system. Vyacheslav Ivanov could not but notice it, as the formation of semiotics methodology in Russia is associated with his name. No wonder that he would reflect on the background of art semiotics which in the sphere of motion pictures is associating with the name of S.M. Eisenstein. While trying to appreciate the significance of Vyacheslav Ivanov’s research of Eisensteins aesthetics, the author is contemplates on the application of semiotics methodology to the cinema as a semiotic system. In this regard the article is reproducing the aura of devotion to semiotics of domestic film scholars. When explaining the meaning of the title of Ivanov’s book on S. Eisenstein, the author argues that the concept of semiotics was initially developed on the stage of the formation of aesthetics as a philosophical science.
About the authors
Nikolai Andreyevich Khrenov
State Institute of Art Studies
Author for correspondence.
Email: editor@vestnik-vgik.com
PhD in Philosophy professor, Deputy Director
References
- Автономова Н. Деррида и грамматология// Деррида Ж. О грамматологии. -М., 2000.
- Автономова Н. Открытая структура: Якобсон -Бахтин -Лотман -Гаспаров. -М., 2009.
- Гегель. Эстетика. - Т. 1. -М., 1968.
- Деррида Ж. Структура, знак и игра в дискурсе гуманитарных наук И Французская семиотика. От структурализма к постструктурализму. -М., 2000.
- Деррида Ж. О грамматологии. - М., 2000.
- Деррида Ж. Театр жестокости и завершение представления// Французская семиотика. От структурализма к постструктурализму. -М., 2000.
- Деррида Ж. Фрейд и сцена письма И Французская семиотика. От структурализма к постструктурализму. - М., 2000.
- Иванов В. Очерки по истории семиотики в СССР. - М.: Издательство «Наука», 1976.
- Иванов В. Очерки по предыстории истории семиотики И Иванов В. Избранные труды по семиотике и истории культуры, т. 1. Знаковые системы. Кино. Поэтика. - М.: Языки русской культуры, 1998.
- Иванов В. Эстетика Эйзенштейна // Иванов Вяч. Вс. Избранные труды по семиотике и истории культуры, т. 1. -М.: Школа «Языки русской культуры», 1998.
- История эстетики. Памятники мировой эстетической мысли: в 5 т., т. 2. Эстетические учения XVII-XVIII веков. -М., 1964.
- Кристева Ю. Избранные труды. Разрушение поэтики. -М., 2004.
- Лотман Ю. О семиотическом механизме культуры // Лотман Ю. Избранные статьи: в 3-х т., т. 3. - Таллинн, 1993.
- Соколов В. Киноведение как наука. -М., 2010.
- Шпигельберг Г. Феноменологическое движение. -М., 2002.
- Хренов Н. Эстетический Ренессанс эпохи оттепели // Экспериментальное искусство. Влияние теории на художественное творчество / под редакцией О. Личчиарделло, С. Ломбардо, В. Петрова., - М., 2011.
- Эйзенштейн С. Избранные произведения: в 6 т., т. 2. -М., 1964.
- Ямпольский М. Видимый мир. Очерки ранней кинофеноменологии. -М., 1993.
- Ямпольский М. Язык - тело - случай. Кинематограф и поиски смысла. - М., 2004.