Screenplay as a Dynamic Process Model

Abstract

The article problematizes the applicability of the concept “formation”, developed by the nonlinear dynamics' theory, to the field of study of a narrative text. Cinema work is considered as a dynamic process model. It is shown that every narrative text implements nonlinear dynamics as it comprises a point of explosion.

About the authors

Natalia Yevgenyevna Marievskaya

VGIK

Author for correspondence.
Email: editor@vestnik-vgik.com

PhD in Art, Assistant Professor, Deputy Chair of Screenwriting

References

  1. Лотман Ю.М. Культура и взрыв // Ю.М. Лотман. Семиосфера. - СПб.: «Искусство - СПб», 2000. - С. 12-149 с.
  2. Лотман Ю.М. Семиосфера. - С.-Петербург: «Искусство - СПб», 2001. - 704 с.
  3. Лотман Ю. Семиотика кино и проблемы киноэстетики. В кн. Ломан Ю.М. Об искусстве. - СПб.: «Искусство - СПб», 2005. - С. 288-372.
  4. Макки Р. История на миллион долларов. Мастер класс для сценаристов, писателей и не только / пер. с англ. - М.: Альпина нон-фикшн, 2008. - 456 с.
  5. Пригожин И., Стенгерс И. Порядок из хаоса. Новый диалог человека с природой / пер. с англ. Ю. Данилова. - М.: Едиториал УРСС, 2001. - 240 с.
  6. Тарковский А. Запечатлённое время // Андрей Тарковский. Архивы. Документы, воспоминания / сост. П.Д. Волкова. - М., 2002.
  7. Ямпольский М. Язык - тело - случай. Кинематограф в поисках смысла. - М.: Новое книжное обозрение, 2002. - 376 с.

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML

Copyright (c) 2014 Marievskaya N.Y.



This website uses cookies

You consent to our cookies if you continue to use our website.

About Cookies