The Line in Neo-Modernism Geometrical Abstraction

Cover Page


Cite item

Full Text

Abstract

The article overviews the development of the line as a pictorial element in Neo-Modernism. It refers to different variants of linear strategy in geometric abstractions and the tendency of the line to become the leading element of the work of art up to pure linear constructions, such as a two-or three- dimensional grid. This grid is the key structure of the new forms of modern art built on repetition.

About the authors

Andrey Mikhailovich Burov

VGIK

Email: andburov@gmail.com
кандидат искусствоведения, начальник отдела научного развития, доцент кафедры эстетики, истории и теории культуры; ВГИК; VGIK

References

  1. Буров А. Проблема эволюции визуальности в кинематографе и других экранных искусствах. (Кандидатская диссертация) - М., 2008.
  2. Олива А.Б. Искусство на исходе второго тысячелетия. - М.: Художественный журнал, 2003.
  3. Краусс Р. Подлинность авангарда и другие модернистские мифы. - М.: Художественный журнал, 2003.
  4. Турчин В. Авангардистские течения в современном искусстве запада. - М.: Искусство, 2/1988.
  5. Турчин В. По лабиринтам авангарда. - М.: Изд-воМГУ, 1993.
  6. Шарлотта Д. Декоративность и модернизм: становление эстетики абстракционизма // Вопросы искусствознания, 1997, №11(2).
  7. Stiles K., Selz P. Theories and Documents of Conterprorary Art. Berkeley-Los Angeles-London. University of California Press. 1996.

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML

Copyright (c) 1970 Burov A.M.



This website uses cookies

You consent to our cookies if you continue to use our website.

About Cookies