Giotto: Open Cubes, Shallow Depths and Specific Repetition
- Authors: Burov A.M.1
-
Affiliations:
- VGIK
- Issue: Vol 3, No 2 (2011)
- Pages: 18-23
- Section: FILM LANGUAGE AND TIME | IMAGE GENESIS
- URL: https://journals.eco-vector.com/2074-0832/article/view/15026
- DOI: https://doi.org/10.17816/VGIK3218-23
- ID: 15026
Cite item
Full Text
Abstract
The article analyses the image system of Giotto di Bondone, its role in the forming of the Renaissance representative tradition. By building up "architectural cubes", creating a spatial pause, intra-figure relationships, human events in the intra-image interplay (image-event), intimacy, an unbalanced and broken perspective, as well as reproducing the same facial type Giotto unconsciously formulates the idea of individuality in the plastic form and new pictorial strategy.
About the authors
Andrey Mikhailovich Burov
VGIK
Email: andburov@gmail.com
кандидат искусствоведения, начальник отдела научного развития, доцент кафедры эстетики, истории и теории культуры; ВГИК; VGIK
References
- Алпатов М.В. Итальянское искусство эпохи Данте и Джотто. - М.- Л.: 1939.
- Арган Дж. История итальянского искусства. - М.: Радуга, 1990.
- Всеобщая история искусств в 6-ти томах. Искусство эпохи Возрождения. Т.3. - М.: Искусство, 1962.
- Данилова И. Джотто. - М.: Изобразительное искусство, 1969.
- Лосев А.Ф. Эстетика Возрождения. - М.: Мысль, 1982.
- Фосийон А. Жизнь форм. - М.: Московская коллекция, 1995.
- Франкастель П. Фигура и место. Визуальный порядок в эпоху кватроченто. - СПб.: Наука, 2005.