Godmother of Alexander Askoldov
- Authors: Perelstein R.M.1
-
Affiliations:
- Московская академия государственного и муниципального управления (МАГМУ)
- Issue: Vol 1, No 1 (2009)
- Pages: 48-58
- Section: FILM LANGUAGE AND TIME | IMAGE GENESIS
- URL: https://journals.eco-vector.com/2074-0832/article/view/15159
- DOI: https://doi.org/10.17816/VGIK1148-58
- ID: 15159
Cite item
Full Text
Abstract
«Klavdiya Vavilova from Alexander Askoldov's film «Commissar» is burnt by love, motherhood and revolution. As a mother she bears life, as a martyr of belief - death to the enemies. Still life takes over. The winner is a human being ready to sacrifice though building the Earthly Kingdom. That is the ugly paradox of Russian history of the beginning of the XXth century. It is not incidental that Alexander Blok's apostles are headed by Christ. Vavilova is one of the apostles. But the ilm «Commissar» would not be a masterpiece if the director had ignored the main testament of the Christian Bible - the testament of love.
Keywords
Full Text
В стадии оформления
About the authors
Roman Maksovich Perelstein
Московская академия государственного и муниципального управления (МАГМУ)
Author for correspondence.
Email: vestnik-vgik@vgik.info
PhD. Place of thesis defense: All-Russia State Institute of Cinematography named ater S.A.Gerasimov, Moscow, 2008 164 c. : 61 09-17/6. Thesis topic: «New Testament Motifs in Russian cinematic dramaturgy of the 1960-1980s»
Russian FederationReferences
- Вайль П., Генис А. 60-е, мир советского человека. М.: Новое литературное обозрение, 1998. С. 276.
- Вайскопф М. Писатель Сталин. Братья и сестры Сталина. М.: НЛО, 2001.
- Мень А. Магизм и единобожие. М.: Эксмо, 2004. С. 14.
- Бердяев Н. Истоки и смысл русского коммунизма. 1990. С. 138.
- Блок А. Двенадцать // Стихотворения. М.: Правда, 1971. С. 243.
- Там же, с. 129.
- Быков В. Сотников. М.: Эксмо, 2005. С. 492.
- Семенова С. Метафизика русской литературы. Т. 2. М.: ПоРог, 2004. С. 458.
- Там же, с. 458.
- Евлампиев И. Художественная философия Андрея Тарковского. Алетейя. СПб., 2001. С. 47.
- Там же, с. 50.
- Там же, с. 23.
- Бердяев Н. Смысл творчества. М.: Аст, 2002. С. 74.
- Дополнительные материалы к фильму А. Аскольдова «Комиссар». «Интервью с Аскольдовым». Киностудия им. М. Горького, 1967. RUSCICO, 2004 (www.RUSCICO.com <http://RUSCICO.com>).
- Дополнительные материалы к фильму А. Аскольдова «Комиссар». «Документы». Киностудия им. М. Горького, 1967.RUSCICO, 2004 (www.RUSCICO.com <http://www.RUSCICO.com>).
- Филимонов В. Электронная энциклопедия кино Кирилла и Мефодия. // Комиссар. 2000.
- Там же. Пресса.
- Гроссман В. В городе Бердичеве. Екатеринбург, 2005. С. 16.
- Мень А. Магизм и единобожие. М.: Эксмо, 2002. С. 16.
- Там же, с. 14.
- Гроссман В. В городе Бердичеве. Екатеринбург, 2005. С. 10.
- Христианский кинословарь 1909-1999. 2000. С. 144.
- Гроссман В. В городе Бердичеве. Екатеринбург, 2005. С. 22.
- Хальтхузен Г. Райнер Мария Рильке. Урал, 1998. С. 98.
- Филимонов В. Электронная энциклопедия кино Кирилла и Мефодия // Комиссар. 2000.