“Provincial” Cinema on Global Orbits

Cover Page


Cite item

Full Text

Abstract

The author explores important aspects in the development of Russian post-Soviet film art, basing on the Ural school of cinema, which sprang into being in 1943 with the start of Sverdlovsk Film Studios. The "golden age" of Ural cinema unfolded in the 1960s-1980s - the span when the Ural cinema traditions were shaped; when this flourishing manifested itself in all cinema genres and trends: fiction, documentary and educational cinema, as well as in animation. Both film professionals and viewers were very much familiar with the names of such directors as: Ya. Lapshin, O. Nikolayevsky, V. Khotinenko; documentary directors A. Litvinov, B. Galanter, L. Rymarenko and V. Volyanskaya, A. Baluyev, S. Miroshnichenko, I. Persidsky and others. Ural school of animation achieved global relevance with the works of such artists as A. Karayev, V. Petkevich, A. Petrov, O. Cherkasova, etc. After facing economic and creative crisis on the cusp of the 20th and 21st centuries, and even passing a stage of "clinical death", Ural cinema had not only survived, but achieved a new avant-garde position within the cinema world and expanded internationally. During this period Sverdlovsk Film Studios lost its monopoly within Ural cinema production with the new studios appearing on the regional cinema map: A-Film, Ural-Film, February 29, Snega, Kinokhronika OOO, Ethnographicheskoye Byuro and others. Post-Soviet cinema arena of Ural ushered in the new names of film professionals, who were the part and parcel of contemporary cinema avant-garde: Alexey Fedorchenko (director and producer), Vasily Sigarev (playwright, film director and producer), animators Sergey Aynutdinov, Nina Bisyarina, Oksana Cherkasova and others.

About the authors

Natalia B Kirillova

Уральский федеральный университет им. Б.Н. Ельцина

Author for correspondence.
Email: editor@vestnik-vgik.com

PhD (Arts), Professor (Ural Federal University), Culturology and Socio-Cultural Activity Department.

References

  1. Костин Г. Киношкола кризиса //Аргументы недели, № 31 (522), 11.08.2016. С. 5
  2. Головнев И.А. Первое этнокино. Александр Литвинов // Вестник УрО РАН: Наука. Общество. Человек. Екатеринбург, 2012, № 1 (39). - С156-168.
  3. Екатеринбург. Энциклопедия. Раздел: Фото- и киноискусство / под ред. В.В. Маслакова. - Екатеринбург: Академкнига, 2000. - 728 с.
  4. Кириллова Н.Б. Кино Урала: между прошлым и будущим. - Екатеринбург: Уральский рабочий, 2013. - 408 с.
  5. Кириллова Н.Б. Ярополк Лапшин. - Екатеринбург: Сократ. (Серия ЖЗУ), 2015. - 320 с.
  6. Костин Г. Киношкола кризиса // Аргументы недели, 11.08.2016, № 31 (522).
  7. Плахов А. На грани фола. // URL.: http://seance.ru/blog/reviews/zhit_guide/ (дата обращения: 20.08.2016).
  8. Плахов А. Снегурочка на пепелище // Коммерсанть, 07.12.2015, № 225. - С. 11.
  9. Прожико Г.С. Концепция реальности в экранном документе. - М.: ВГИК, 2004. - 454 с.
  10. Режиссер В. Сигарев - о зомби и доносах // URL.: meduza.io/feature/2016/06/01/ya-podumal-navernoe-budut-bit-posle-filma (дата обращения: 20.08.2016).
  11. Сигарев Василий: Фильм «Жить» не про Россию и не про наш народ // URL.: wwwfilmpro. ru/materials/18367 (дата обращения: 20.08.2016).
  12. Режиссер Василий Сигарев - о зомби и доносах // URL.: http/:www.meduza. io/feature/2016/06/01 (дата обращения: 20.08.2016)
  13. Плахов А. Снегурочка на пепелище // Коммерсантъ, № 225 от 07.12.2015. С. 11
  14. Плахов А. На грани фола // URL.: http://seance. ru/blog/reviews/ zhit_guide/ (дата обращения: 20.08.2016)
  15. Фильм Про - Журнал/ Интервью/Василий Сигарев // URL.: http://www.filmpro. ru/materials/18367 (дата обращения: 20.08.2016)
  16. Кириллова Н.Б. Космический триумф Алексея Федорченко // Кино Урала: между прошлым и будущим. Екатеринбург: Уральский рабочий, 2013. С. 202-203
  17. Кириллова Н.Б. Ярополк Лапшин. Екатеринбург: Сократ (серия ЖЗУ), 2015. 320 с.
  18. Кириллова Н.Б. «Авторский» кинематограф Владимира Хотиненко // Кино Урала: от прошлого к будущему. Екатеринбург: Уральский рабочий, 2013. С. 157-168.
  19. Головнев И.А. Первое этнокино. Александр Литвинов // Вестник УрО РАН: Наука. Общество. Человек. Екатеринбург, 2012, № 1 (39). С. 156-168
  20. Екатеринбург. Энциклопедия / Раздел: фото- и киноискусство / под ред. Маслакова В.В. Екатеринбург: Академкнига, 2000
  21. Кириллова Н.Б. В поисках киноправды // Кино Урала: от прошлого к будущему. Екатеринбург: Уральский рабочий, 2013. С. 57-121
  22. Прожико ГС. Концепция реальности в экранном документе. М.: ВГИК, 2004

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML

Copyright (c) 2016 Kirillova N.B.



This website uses cookies

You consent to our cookies if you continue to use our website.

About Cookies