European Avant-guard: Dialectics of “Feature” and “Non-feature” Films
- Authors: Lyubovich M.V1,2
-
Affiliations:
- VGIK
- Film studio “BONANZA”
- Issue: Vol 7, No 4 (2015)
- Pages: 100-110
- Section: WORLD CINEMA | ANALYSIS
- URL: https://journals.eco-vector.com/2074-0832/article/view/14783
- DOI: https://doi.org/10.17816/VGIK74100-110
- ID: 14783
Cite item
Full Text
Abstract
The article concludes the early stages of methodology of “phenomenological interpretation of reality” in its forming in the context of the European avant-garde cinema. The subject to analysis is the dichotomy of “fiction” and “non-fiction” aesthetics in the documentary stylistics and poetic consciousness, based on the films of Dmitry Kirsanov, Joris Ivens, and Luchino Visconti.
About the authors
Maxim V Lyubovich
VGIK; Film studio “BONANZA”
Author for correspondence.
Email: editor@vestnik-vgik.com
Postgraduate, VGIK. Place of work: Film studio “BONANZA”, Script Editor.
References
- Аристарко Г. История теорий кино. - М.: Искусство, 1966. - 456 с.
- Вейцман Евг. Очерки философии кино. - М.: Искусство, 1978. - 231 с.
- Гуссерль Э. Картезианские медитации. - М.: Академический проект, 2010. - 229 с.
- Делез Ж. Кино. - М.: Ad Marginem, 2004. - 622 с.
- Дробашенко С. В. Пространство экранного документа. - М.: Искусство, 1986. - 320 с.
- Мариевская Н.Е. Время и смысл. Опыт темпорального анализа кинопроизведения. - М.: Вестник ВГИК, № 4 (22), 2014. - С. 33-48.
- Прожико Г. С. Концепция реальности в экранном документе. - М.: ВГИК, 2004. - 454 с.
- Подорога В. Феноменология тела. Введение в философскую антропологию. - М.: Ad Marginem, 1995. - 345 с.
- Сартр Ж.-П. Проблемы метода. - М.: Академический проект, 2008. - 222 с.
- Хренов Н. А. Образы «Великого разрыва». Кино в контексте смены культурных циклов. - М.: Прогресс Традиция, 2009. - 536 с.