«Drowning by Numbers» by Peter Greenaway in light of surrealism

Cover Page


Cite item

Full Text

Abstract

The surrealism, while creating superreality for a superman, has overlooked reality and an personality, considering them used materials. But when the superman started conquering the world, wiping off the map cities and peoples, the enthusiasts of surrealism were appalled. The auteur can hardly cope with this madness game, when it is played by politicians. If Peter Greenaway in his Drowning by Numbers (1988), had betaken himself to countdown, he could have made much better use of decomposing reality idea. However, real art, and Drowning by Numbers is a work of art indeed, no matter what manifestoes it is hiding behind, always amasses the reality.

Full Text

Фильм Питера Гринуэя «Отсчет утопленников» сквозь призму сюрреализма
×

About the authors

Roman Maksovich Perelshtein

VGIK

doctoral candidate of the Chair of Aesthetics, History and Theory of Culture

References

  1. Андреев Л. Г. Сюрреализм. — М.: Гелиос, 2004. С. 30.
  2. Ницше Ф. Человеческое, слишком человеческое. Сочинения в двух томах. — М.: Мысль. 1990. — Т.1. С. 462.
  3. Евлампиев И.И. Художественная философия Андрея Тарковского. — СПб.: Алетейя, 2001. С. 267.
  4. Бердяев Н. А. Я и мир объектов. Опыт философии одиночества и общения / Дух и реальность. — М.: АСТ; Харьков: Фолио, 2006. С. 129.
  5. Андреев Л.Г Сюрреализм. — М.: Гелиос, 2004. С. 83.
  6. Маньковская Н.Б. Эстетика постмодернизма. — СПб.: Алетейя, 2000. С.24.
  7. Андреев Л.Г. Сюрреализм. — М.: Гелиос, 2004.
  8. Бердяев Н.А. Я и мир объектов. Опыт философии одиночества и общения / Дух и реальность.— М.: АСТ; Харьков: Фолио, 2006.
  9. Евлампиев И.И. Художественная философия Андрея Тарковского. — СПб.: Алетейя, 2001.
  10. Маньковская Н.Б. Эстетика постмодернизма. — СПб.: Алетейя, 2000.
  11. Ницше Ф. Человеческое, слишком человеческое. Сочинения в двух томах. — М.: Мысль. 1990. — Т.1.

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML

Copyright (c) 2013 Perelshtein R.M.



This website uses cookies

You consent to our cookies if you continue to use our website.

About Cookies