European Film Avant-Garde: phenomenological interpretation of reality

Abstract

The article deals with the historical and cultural genesis of the photogenes phenomenon. The author sees the roots of photogenes not only in the phenomenological philosophy, but also in Berkeley’s perception theory, in the philosophy of the mythos and primeval animism. Having originated in the twenties photogenes proves to be an isolated incident of a particular world perception manifested throughout centuries in various spheres of human activities. The author describes it as a phenomenological interpretation of reality.

Full Text

Европейский киноавангард: феноменологическая интерпретация реальности
×

About the authors

Maksim Vyacheslavovich Lyubovich

VGIK

Email: maxlubovich@mail.ru

References

  1. Тайлор Э.Б. Первобытная культура. — М.: Политиздат, 1989. С. 158
  2. Кассирер Э. Философия символических форм // Собр. Соч.: в 3 т. Т. 2. — М.; СПб.: Университетская книга, 2002. С. 169.
  3. Бёркли Д. Теория зрения, или зрительного языка // Сочинения. — М.: Мысль, 1978. С. 143.
  4. Вольтер. О воображении // История эстетики. Памятники мировой эстетической мысли в пяти томах. Т. 2. — М.: Искусство, 1964. С. 288.
  5. Гуссерль Э. Идеи к чистой феноменологии и феноменологической философии. Книга первая. — М.: Академический проект, 2009. С. 208.
  6. Мерло-Понти М. Око и дух // Французская философия и эстетика XX века. Выпуск первый. — М.: Искусство, 1995. С. 229.
  7. Виноградов В. Стилевые направления французского кинематографа. — М.: Канон+РООИ Реабилитация, 2010. С. 21-23.
  8. Гуссерль Э. Идеи к чистой феноменологии и феноменологической философии. Книга первая. — М.: Академический проект, 2009. С. 425.
  9. Розин В.М. Визуальная культура и восприятие: Как человек видит и воспринимает мир. — М.: УРСС, 2009. С. 196.
  10. Шульга Е.Н. Феноменология восприятия и проблема фантазии // Визуальный образ (Междисциплинарные исследования). — М. : ИФ РАН, 2008. С. 41.
  11. Свасьян К. Феноменологическое познание. Пропедевтика и критика. — М.: Академический проект, Альма-матер, 2010. С. 88.
  12. Шеллинг Ф.В.Й. Об отношении изобразительных искусств к природе // Соч.: в 2т. Т. 2. — М.: Мысль, 1989. С. 61.
  13. Бёркли Д. Теория зрения, или зрительного языка // Сочинения. — М.: Мысль, 1978.
  14. Виноградов В. Стилевые направления французского кинематографа. — М.: Канон+РООИ Реабилитация, 2010.
  15. Вольтер. О воображении // История эстетики. Памятники мировой эстетической мысли в пяти томах. Т. 2. — М.: Искусство, 1964.
  16. Гуссерль Э. Идеи к чистой феноменологии и феноменологической философии. Книга первая. — М.: Академический проект, 2009.
  17. Кассирер Э. Философия символических форм // Собр. соч.: в 3 т. Т. 2. — М.; СПб.: Университетская книга, 2002.
  18. Мерло-Понти М. Око и дух // Французская философия и эстетика XX века. Выпуск первый. — М.: Искусство, 1995.
  19. Розин В.М. Визуальная культура и восприятие: Как человек видит и воспринимает мир. — М.: УРСС, 2009.
  20. Свасьян К. Феноменологическое познание. Пропедевтика и критика. — М.: Академический проект, Альма-матер, 2010.
  21. Тайлор Э.Б. Первобытная культура. — М.: Политиздат, 1989.
  22. Шеллинг Ф.В.Й. Об отношении изобразительных искусств к природе // Соч.: в 2т. Т. 2. — М.: Мысль, 1989.
  23. Шульга Е.Н. Феноменология восприятия и проблема фантазии //Визуальный образ (Междисциплинарные исследования). — М.: ИФ РАН, 2008.

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML

Copyright (c) 2013 Lyubovich M.V.



This website uses cookies

You consent to our cookies if you continue to use our website.

About Cookies