The creative work of Sergey Paradzhanov as an event of Postmodernism

Abstract

In this article a new method of analysis of S. Paradzhanov's creative work is suggested: the works of Paradzhanov-artist and Paradzhanov-director are examined as a united paradigm, which gives an opportunity to present the phenomenon of his art in the context of art culture of the 20th century in the most adequate way, and deine the connection of the aesthetics of his work and the basic tendencies of the past century.

About the authors

Anna Georgievna Lukashova

VGIK

кандидат искусствоведения, старший преподаватель кафедры рисунка и живописи художественного факультета; ВГИК; VGIK

References

  1. Параджанов С. Вечное движение // Искусство кино. М., 1966. № 1. С. 60.
  2. Леви-Брюль Л. Первобытное мышление. М., 1930;
  3. Мелетинский Е.М. Происхождение героического эпоса. М., 1963;
  4. Фрейденберг О.М. Миф и литература древности. М., 1978;
  5. Якобсон Р. Работы по поэтике. М., 1987;
  6. Лосев А.Ф. Диалектика мифа // Лосев А.Ф. Из ранних произведений. М., 1990;
  7. Лосев А.Ф. Миф, число, сущность. М., 1994;
  8. Топоров В. Миф. Ритуал. Символ. Образ. Исследования в области мифопоэтического. М., 1995;
  9. Элиаде М. Мефистофель и андрогин. М., 1998;
  10. Соссюр Ф. Заметки по общей лингвистике. М., 2000;
  11. Леви-Стросс К. Структурная антропология. М., 2001.
  12. Искусство. От культуры аборигенов до американского поп-арта и от мастеров Возрождения до постмодернизма. М., 2004;
  13. Шуман К. Дадаизм в Цюрихе, Берлине, Ганновере и Кельне. М., 2002;
  14. Андреев Л. Сюрреализм. М., 2004.
  15. Юхананов Б. Теория видеорежиссуры // Митин журнал. 1989. № 25 январь -февраль;
  16. Ильин И. Постструктурализм. Деконструктивизм. Постмодернизм. М., 1996;
  17. Козловски П. Культура постмодерна. М., 1997;
  18. Ритуал. Театр. Перформанс. Материалы стенограмм лаборатории режиссеров и художников театров кукол. М., 1999;
  19. Игра без правил // КУКАРТ. 2000. № 7. С. 93-103.
  20. Катанян В. Параджанов. Цена вечного праздника. М., 1994. С. 37.
  21. Мифологический словарь / Под ред. Мелетинского Е.М. М., 1992. С. 653.
  22. Катанян В. Параджанов. Цена вечного праздника. М., 1994. С. 48.
  23. Там же. С. 38.
  24. Исповедь Сергея Параджанова <...>, собранная и сколлажированная Гарегином Закояном // Киноведческие записки. 1999. № 44. С. 38.
  25. Фрейденберг О. Семантика архитектуры вертепного театра // Миф и театр. М., 1988;
  26. Лотман Ю. Кукла в системе культуры. Избранные статьи: В 3 тт. Т. 1. Таллин. 1992;
  27. Юрковский Х. Идеи постмодернизма и куклы // Экран и сцена. 2001. № 48 (618); Новацкий В. Опять двадцать пять // КУКАРТ. М.-СПб., 2003. № 8.
  28. Зайцева Л. Легенда Сергея Параджанова // Зайцева Л. Поэтическая традиция в современном советском кино (лирико-субъективные тенденции на экране). М., 1989. С. 50-65.
  29. Блейман М. Архаисты или новаторы? //
  30. Блейман М. О кино. Свидетельские показания. М., 1973. С. 506-541.
  31. Григорян Л. Три цвета одной страсти. Триптих Сергея Параджанова. М., 1991. С. 26-67.
  32. Параджанов С. Вечное движение // Искусство кино. 1966. № 1. С. 60.
  33. Лотман Ю. Новизна легенды // Искусство кино. 1987. № 5. С. 63-67.

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML

Copyright (c) 2009 Lukashova A.G.



This website uses cookies

You consent to our cookies if you continue to use our website.

About Cookies