Modernist Cinema of Andrey Tarkovsky
- Authors: Fedotkin S.V1
-
Affiliations:
- VGIK
- Issue: Vol 8, No 2 (2016)
- Pages: 45-58
- Section: PERFORMANCE | ART OF PRESENTATION
- URL: https://journals.eco-vector.com/2074-0832/article/view/14705
- DOI: https://doi.org/10.17816/VGIK8245-58
- ID: 14705
Cite item
Full Text
Abstract
The article examines the work of Andrey Tarkovsky in the context of the 20 th century Modernist art. Dividing the world into the profane and sacral, the time and eternity, using the motifs characteristic of the literature of the early 1900s can also be found in Tarkovsky’s films. The development of the world film modernism is inconceivable without this Russian filmmaker.
Keywords
About the authors
Stepan V Fedotkin
VGIK
Author for correspondence.
Email: chevengurst@yandex.ru
Post-Graduate Student, Film Studies
References
- Андрей Тарковский. Архивы, документы, воспоминания. - М.: Подкова, Эксмо-Пресс, 2002. - 464 с.
- Кожевникова Н. Из наблюдений над неклассической («орнаментальной») прозой. - Известия АН СССР. Серия литературы и языка, 1976. Т. 35, вып. 1. - С. 55-66.
- Липовецкий М. Модернизм и авангард: родство и различие. - Филологический класс, 2008, № 20. - С. 24-31.
- Мелетинский Е. Поэтика мифа. - М.: Наука, 1976. - 408 с.
- Тарковский А. Встать на путь. - Искусство кино, 1989, № 2. - С. 109-130.
- Тарковский А. Лекции по кинорежиссуре. - М.: Ленфильм, 1989. - 120 с.
- Тарковский А. Мартиролог. Дневники 1970-1986. - Флоренция: Международный институт имени Андрея Тарковского, 2008. - 626 с.
- KovAcs A.B. Screening Modernism: European Art Cinema, 1950-1980. - Chicago, The University of Chicago Press, 2007. - 428 p.